vrijdag 21 maart 2008

even zeuren



Vandaag is een gekke dag...
Mijn laatste werkdag in de drie hoven.Een avonddienst Hmmm....da's wel jammer.
Van 10 tot 11 ben ik dus alleen,snik,snik.
Maar goed mijn kluisje leeghalen,sleutels inleveren...de laatste keer dit uniform aan.
Afscheid nemen van alle bewoners.....morgen zijn ze me weer vergeten,alsof ik er nooit gewerkt heb.Gekke gedachte hoor.
Afscheid nemen van collega's....Veel van hen heb ik geeneens gedag gezegt omdat we verschillende diensten draaien weten wee geeneens wanneer we elkaar voor het laatst zien....
Gelukkig hebben we hyves!!
Dan lekker een weekje vrij,Mike en ik samen.

1 april begin ik in de heemhaven...ik vind het zo spannend!
Ik hoop dat ik snel wen aan mijn nieuwe werkomgeving,aan mijn nieuwe collega's...nieuwe bewoners...

Dan nog even wat anders....
De laatste week heb ik geprobeerd wat bewustzijn te creeeren op het gebied van de problemen rondom de olypische spelen in China.
Eindelijk zien we het ware gezicht van China(overheid)en zien we beelden van demonstrerende tibetanen.
Jammer dat er zo weinig van jullie deze filmpjes bekijken.Ik heb het gevoel dat er veel mensen zijn die weinig weten van de strijd die de tibetanen al bijna 50 jaar in stilte voeren.
Daarom weten de meesten van jullie er weinig vanaf..logisch.
Daarbij komt ook nog kijken dat de chinezen er alles aan doen info binnen de grenzen te houden.

Toen ik 8 jaar geleden in India en Nepal was kwam ik veel tibetaanse vluchtelingen tegen en heb veel over ze gehoord en gelezen.Waarom zijn deze mensen gevlucht en wie zijn ze?Waar geloven ze in?
49 jaar geleden werd Tibet binnengevallen door China en uiteindelijk bezet.(Moa...)
Sindsdien doet China er alles aan dit volk te onderdrukken.
Deze mensen zijn boedisten en geloven niet in geweld.(daarom hoor je er ook zo weinig van)
Ze aanbidden de dalai lama,hun geestelijke leider.(ooit de nobel prijs van de vrede gekregen)
De dalai lama is 49 jaar geleden gevlucht naar Daramasala in India en leeft daar nog steeds.Dit omdat de chinezen er zeker voor gezorgd zouden hebben dat er een einde aan zijn leven zou komen.De tibetanen hebben zo'n liefde voor deze man dat hij te invloedrijk zou zijn.

Na zijn vertrek mocht er niet meer over hem gesproken worden.Zijn naam niet genoemd,zijn foto niet meer aan de muur.Een culturele genocide.Vele tempels werden vernield.
Sindsdien vluchten er tibetanen door de himalya gebergte naar India,Vele overleven dit niet en worden door grenswachters vermoord.(zie filmpje op mijn hyve)

Ook de chinese bevolking word al jaren onderdrukt.In China word alles gefilterd.Bijv op Google is er een hoop info niet te vinden.Alles wat maar een negatief beeld vormt van de regering word van het net gevist.Op deze manier weten veel van de chinesen nergens van af.
De beelden die wij op ons scherm krijgen van de afgelopen week waarin tibetanen het chinese volk aanvallen op straat zijn beelden van het chinese nieuws.(telkens dezelfde beelden)
Op deze manier proberen ze steun te krijgen van de wereld maar nergens zie je de andere kant.

Een aantal tips om wat meer te leren:

documentaire"tankman"terug te vinden op google video's.
Kundun(film over het leven van de dalai lama.
boek: "vlucht over de himalya"over een groepje kinderen die naar india vluchten met gevaar voor hun leven.

internet....google eens free tibet en je vind veel info over de geschiedenis van Tibet.



Afgelopen Dinsdag was er een stille demonstratie op de dam.
Er waren zo,n 100 man aanwezig(incl mike en ik)
Dan word ik vreselijk verdrietig...100 man..... FREE TIBET!!!!!!

Geen opmerkingen: